VRT Innovatieprojecten

VRT Innovatie voert onderzoeksprojecten van 2 tot 3 jaar uit over de creatie, management, distributie en consumptie van media content. Het interdisciplinaire team bestaat uit meer dan 20 onderzoekers met een expertise in de verschillende facetten van mediaproductie en management.

In deze projecten werkt VRT samen met Vlaamse en Europese partners: academische organisaties (imec, VUB), omroepen (BBC, IRT, RAI) en adviesgroepen. De voornaamste subsidiebronnen omvatten het Horizon 2020 programma, het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen, en het Google Digital News Initiative.

De uiteindelijke onderzoeksresultaten en nieuwe technologieën dragen bij aan de dagelijkse werking van VRT en andere mediaorganisaties, binnen en buiten Vlaanderen.

VRT Innovatieprojecten

  • Boosting Big Data business generation

  • Nieuwe storytelling formats voor mediaconsumptie in de slimme stad

  • Contentcreatie en storytelling in 6 degrees of freedom

  • Meer content toegankelijk maken voor de dove gemeenschap door een geautomatiseerde vorm van gebarenondertiteling te voorzien op lange termijn

  • Personalisatie en contextualisatie van nieuws en actualiteit

  • Hybride radio overal en voor iedereen

  • Interactie tussen radiomakers en luisteraars versterken binnen een geïntegreerd platform

  • De ontdekking en verspreiding van fake news door data analyse en artificiële intelligentie

  • Platform voor grootschalige experimenten rond nieuwe media-toepassingen in een smart city omgeving

  • Crowd journalistiek en verrijkte live evenement belevingen

  • Een Europees netwerk voor incubators van media-innovatie

  • Nieuwe gepersonaliseerde luisterervaring op gerichte apparaten

  • project afgelopen

    Real-time data verzamelen om de training en beleving van wielerevenementen te verbeteren

  • project afgelopen

    Nieuwe beleving van omnidirectionele video op meerdere schermen

  • project afgelopen

    AI op de redactie: de viraliteit van online nieuws voorspellen

  • project afgelopen

    Televisiebeelden met een hoger dynamisch bereik en levendigere kleuren voor televisie

  • project afgelopen

    Data inzetten om de diensten van de VRT beter aan te passen aan de noden, context en situatie van de kijkers en luisteraars

  • project afgelopen

    Immersieve beleving van live events

  • project afgelopen

    Automatisch ondertitelen aan hand van spraak- en taaltechnologie

  • project afgelopen

    Teksten en video's automatisch verrijken met metadata

  • project afgelopen

    Spelbeleving voor kinderen waarbij fysieke objecten ook een digitale aanvulling krijgen

  • project afgelopen

    Intentie - en gevoelsbewuste producten creëren

  • project afgelopen

    Annotatie- en zoektoepassingen voor mediaproducties