VRT Innovatieprojecten

VRT Innovatie voert onderzoeksprojecten van 2 tot 3 jaar uit over de creatie, management, distributie en consumptie van media content. Het interdisciplinaire team bestaat uit meer dan 20 onderzoekers met een expertise in de verschillende facetten van mediaproductie en management.

In deze projecten werkt VRT samen met Vlaamse en Europese partners: academische organisaties (imec, VUB), omroepen (BBC, IRT, RAI) en adviesgroepen. De voornaamste subsidiebronnen omvatten het Horizon 2020 programma, het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen, en het Google Digital News Initiative.

De uiteindelijke onderzoeksresultaten en nieuwe technologieën dragen bij aan de dagelijkse werking van VRT en andere mediaorganisaties, binnen en buiten Vlaanderen.

VRT Innovatieprojecten

  • Technologieën voor end-to-end gegevensbescherming bij gedecentraliseerde media workflows

  • Ondersteuning voor deep tech start-ups en scale-ups

  • Wetenschappelijke data op een interactieve en aantrekkelijke manier gebruiken in mediaprogramma’s

  • Een digitaal verhalenplatform ontwikkelen om samenwerking te stimuleren

  • Nieuwe formats voor sportverslaggeving aan hand van data en artificiële intelligentie

  • Depolarisatie van het online nieuwsdebat met een moderatie- en gespreksplatform

  • Boosting Big Data business generation

  • De ontdekking en verspreiding van fake news door data analyse en artificiële intelligentie

  • Integratie van AI-technologie voor de video-encodering, om zo een lagere bitrate en betere kwaliteit te verkrijgen

  • Automatisatie en personalisatie van de weergave van nieuwsberichten

  • Nieuwe storytelling formats voor mediaconsumptie in de slimme stad

  • Contentcreatie en storytelling in 6 degrees of freedom

  • Meer content toegankelijk maken voor de dove gemeenschap door een geautomatiseerde vorm van gebarenondertiteling te voorzien op lange termijn

  • Krijg de kans om jouw toekomstige mediabeleving mee vorm te geven.

  • project afgelopen

    Personalisatie en contextualisatie van nieuws en actualiteit

  • project afgelopen

    Hybride radio overal en voor iedereen

  • project afgelopen

    Interactie tussen radiomakers en luisteraars versterken binnen een geïntegreerd platform

  • project afgelopen

    Platform voor grootschalige experimenten rond nieuwe media-toepassingen in een smart city omgeving

  • project afgelopen

    Crowd journalistiek en verrijkte live evenement belevingen

  • project afgelopen

    Real-time data verzamelen om de training en beleving van wielerevenementen te verbeteren

  • project afgelopen

    Een Europees netwerk voor incubators van media-innovatie

  • project afgelopen

    Nieuwe gepersonaliseerde luisterervaring op gerichte apparaten

  • project afgelopen

    Nieuwe beleving van omnidirectionele video op meerdere schermen

  • project afgelopen

    AI op de redactie: de viraliteit van online nieuws voorspellen

  • project afgelopen

    Televisiebeelden met een hoger dynamisch bereik en levendigere kleuren voor televisie

  • project afgelopen

    Data inzetten om de diensten van de VRT beter aan te passen aan de noden, context en situatie van de kijkers en luisteraars

  • project afgelopen

    Immersieve beleving van live events

  • project afgelopen

    Automatisch ondertitelen aan hand van spraak- en taaltechnologie

  • project afgelopen

    Teksten en video's automatisch verrijken met metadata

  • project afgelopen

    Spelbeleving voor kinderen waarbij fysieke objecten ook een digitale aanvulling krijgen

  • project afgelopen

    Intentie - en gevoelsbewuste producten creëren

  • project afgelopen

    Annotatie- en zoektoepassingen voor mediaproducties