VRT Innovatieprojecten

VRT Innovatie voert onderzoeksprojecten van 2 tot 3 jaar uit over de creatie, management, distributie en consumptie van media content. Het interdisciplinaire team bestaat uit meer dan 20 onderzoekers met een expertise in de verschillende facetten van mediaproductie en management.

In deze projecten werkt VRT samen met Vlaamse en Europese partners: academische organisaties (imec, VUB), omroepen (BBC, IRT, RAI) en adviesgroepen. De voornaamste subsidiebronnen omvatten het Horizon Europe-programma, het Creative Europe-programma, het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen, en het Google Digital News Initiative.

De uiteindelijke onderzoeksresultaten en nieuwe technologieën dragen bij aan de dagelijkse werking van VRT en andere mediaorganisaties, binnen en buiten Vlaanderen.

VRT Innovatieprojecten

  • Europees expertisenetwerk rond AI in media

  • Hub tegen desinformatie door én voor wetenschappers, factcheckers & mediabedrijven

  • Europese incubator voor startups en KMO’s in data

  • De communicatiekloof tussen doven, slechthorenden en horenden overbruggen via een toegankelijke vertaaldienst

  • Incubatie- en acceleratieprogramma om start-ups, scale-ups, mediaorganisaties en investeerders nauwer te laten samenwerken

  • Een digitaal verhalenplatform ontwikkelen om samenwerking te stimuleren

  • Technologieën voor end-to-end gegevensbescherming bij gedecentraliseerde media workflows

  • Wetenschappelijke data op een interactieve en aantrekkelijke manier begrijpen en communiceren

  • Technologie en storytelling om samenwerkend leren te stimuleren

  • project afgelopen

    Ondersteuning voor deep tech start-ups en scale-ups

  • project afgelopen

    Een multi user room VR-beleving om jongeren te engageren in de wetenschappen, kunsten en maatschappij

  • project afgelopen

    Nieuwe formats voor sportverslaggeving aan de hand van data en artificiële intelligentie

  • project afgelopen

    Depolarisatie van het online nieuwsdebat met een moderatie- en gespreksplatform

  • project afgelopen

    Boosting Big Data business generation

  • project afgelopen

    Mixed reality-beleving in het VRT-gebouw

  • project afgelopen

    Virtual reality opleidingsplatform rond toegankelijkheid

  • project afgelopen

    Automatisatie en personalisatie van de weergave van nieuwsberichten

  • project afgelopen

    De ontdekking en verspreiding van fake news door data analyse en artificiële intelligentie

  • project afgelopen

    Integratie van AI-technologie voor de video-encodering, om zo een lagere bitrate en betere kwaliteit te verkrijgen

  • project afgelopen

    Nieuwe storytelling formats voor mediaconsumptie in de slimme stad

  • project afgelopen

    Contentcreatie en storytelling in 6 degrees of freedom

  • project afgelopen

    Meer content toegankelijk maken voor de dove gemeenschap door een geautomatiseerde vorm van gebarenondertiteling te voorzien op lange termijn

  • project afgelopen

    Personalisatie en contextualisatie van nieuws en actualiteit

  • project afgelopen

    Hybride radio overal en voor iedereen

  • project afgelopen

    Interactie tussen radiomakers en luisteraars versterken binnen een geïntegreerd platform

  • project afgelopen

    Platform voor grootschalige experimenten rond nieuwe media-toepassingen in een smart city omgeving

  • project afgelopen

    Crowd journalistiek en verrijkte live evenement belevingen

  • project afgelopen

    Real-time data verzamelen om de training en beleving van wielerevenementen te verbeteren

  • project afgelopen

    Een Europees netwerk voor incubators van media-innovatie

  • project afgelopen

    Nieuwe gepersonaliseerde luisterervaring op gerichte apparaten

  • project afgelopen

    Nieuwe beleving van omnidirectionele video op meerdere schermen

  • project afgelopen

    AI op de redactie: de viraliteit van online nieuws voorspellen

  • project afgelopen

    Televisiebeelden met een hoger dynamisch bereik en levendigere kleuren voor televisie

  • project afgelopen

    Data inzetten om de diensten van de VRT beter aan te passen aan de noden, context en situatie van de kijkers en luisteraars

  • project afgelopen

    Immersieve beleving van live events

  • project afgelopen

    Automatisch ondertitelen aan hand van spraak- en taaltechnologie

  • project afgelopen

    Teksten en video's automatisch verrijken met metadata

  • project afgelopen

    Spelbeleving voor kinderen waarbij fysieke objecten ook een digitale aanvulling krijgen

  • project afgelopen

    Intentie - en gevoelsbewuste producten creëren

  • project afgelopen

    Annotatie- en zoektoepassingen voor mediaproducties