RHETORiC

Actief project?
Ja
Project foto of beeld
Logo Rhetoric
Korte beschrijving

Depolarisatie van het online nieuwsdebat met een moderatie- en gespreksplatform

Het online nieuwsdebat op sociale media raakt steeds meer gepolariseerd. Omwille van de groei aan aanstootgevende en haatdragende reacties, en de uitdaging om deze te beheren sluiten verschillende Vlaamse nieuwswebsites hun commentaarsectie dan ook af. 

Het RHETORiC project wil een oplossing bieden voor dit probleem door nieuwsredacteurs- en lezers tools aan te reiken die hen helpen polarisatie te detecteren en bestrijden, en een beschaafd maatschappelijk discours te ondersteunen. 

Het project heeft 3 innovatiedoelen:

  • Interface-elementen ontwerpen die denkfouten en argumentatievaardigheden weergeven
  • Semiautomatische moderatie mogelijk maken voor tekst en beeld
  • Participatieve formats voor nieuwsberichten ontwerpen (door VRT)

Binnen het project zullen VRT NWS en Het Nieuwsblad het eindresultaat, een moderatie- en gespreksplatform, valideren. 

VRT is coördinator van dit project.

Partners
Mediahuis, Wieni, Textgain, Tree Company, imec IDLab, KUL Mintlab
Startdatum
Einddatum
Gerelateerde artikels

#FokFake: samen met jongeren nepnieuws bestrijden

Om jongeren beter te ondersteunen in hun omgang met nepnieuws sloegen start-up Raccoons Group, Arteveldehogeschool en VRT Innovatie de handen in elkaar met het initiatief #FokFake. In de week van 8 tot 12 februari organiseerden we samen met jongeren enkele events om oplossingen te bedenken die hen weerbaarder kunnen maken tegen nepnieuws. Aangezien deze oplossingen zich bevinden op het snijvlak van sectoren brachten we wetenschappers, ontwikkelaars, journalisten en politici samen.