
Technologie en storytelling om samenwerkend leren te stimuleren
STEAMS verkent de meerwaarde van nieuwe technologieën, pedagogische scenario's en storytelling om het leren samenwerken te bevorderen, zowel in het onderwijs als in professionele context. STEAMS zal een prototype van een schaalbaar en flexibel leerplatform ontwikkelen die hybride leervormen ondersteunt. Dit leerplatform omvat slimme tools zoals data-gedreven groepssamenstelling, een slimme editor voor configureerbare leerscenario’s, multimodale meettechnieken om processen van samenwerkend leren zichtbaar te maken.
VRT zal in dit project de EDUbox toolbox verder uitbouwen en focust specifiek op de ontwikkeling van nieuwe vormen van educatieve storytelling voor samenwerkend leren in middelbare scholen. We zullen ook experimenteren met een virtuele moderator die de EDUbox-ervaring kan faciliteren in groepsgebaseerde leerprocessen en de interactie tussen het individu, groep en klas kan coördineren. Het uiteindelijke doel is om de EDUbox toolbox en format op een heel flexibele manier schaalbaar en bruikbaar te maken voor meerdere leerplatformen en leerkrachten.