VRT en start-up Soulmade bouwen VR-beleving om media toegankelijker te maken

Samen met start-up Soulmade ontwikkelde de VRT een unieke VR-beleving om het media-aanbod toegankelijker te maken. Softwareontwikkelaars krijgen zo een beter beeld op de uitdagingen voor blinden en slechtzienden. Via virtual reality kan je jezelf volledig onderdompelen in een fictieve of andere werkelijkheid. Niet alleen de gaming industrie, maar tal van sectoren gebruiken speciale VR-brillen om zo’n immersieve beleving mogelijk te maken. Ook op vlak van educatie speelt de technologie een rol.

VRT brengt Europese top scale-ups naar Vlaanderen om samen te innoveren

Ceretai (Zweden), Datavillage (België), Web64 (Noorwegen), smartocto (Nederland) en Tinkerlist.tv (België). Dat zijn de 5 scale-ups die de komende 6 maanden de krachten bundelen met de VRT. Tijdens die periode bouwen de scale-ups efficiënte technologieën voor een media-aanbod op maat van de Vlaming, met extra aandacht voor diversiteit en privacy.

Vlaanderen en Nederland binden met 'EDMO' de strijd aan tegen desinformatie

Desinformatie heeft de afgelopen jaren veel schade aangericht, zowel in het buitenland als in de Vlaamse samenleving. De Europese Commissie erkent de relevantie van de strijd tegen desinformatie en heeft daarom twee miljoen euro toegekend aan het Vlaams-Nederlandse EDMO-project. Binnen dat project wordt een multidisciplinaire hub opgericht door én voor wetenschappers, factcheckers, mediabedrijven en andere belanghebbenden.

Gepersonaliseerd weerbericht engageert jongeren in data

Eén organiseert deze zomer met ‘Meer Weer’ voor de eerste keer een interactieve doe-expo over het weer. VRT Innovatie ontwikkelde daarvoor samen met VRT NWS en studenten van LUCA School of Arts een weer-app voor Karrewiet. De uitwerking van het weerbericht maakt deel van een Europees onderzoeksproject rond wetenschapscommunicatie, waarin VRT partner is. Daarin verkennen we hoe we data en wetenschap toegankelijker en aantrekkelijker kunnen maken voor een breed publiek. 

Natural Language Processing voor mediamakers: RNN, LSTM en Transformer-modellen

Hoe kan deep learning mediamakers helpen om content te maken, aangepast aan de voorkeuren van de lezer? In het NewsTAPAS project rond nieuwspersonalisatie ontdekten we de nood aan een betere automatische samenvatting van artikels. Daarvoor gingen we aan de slag met Natural Language Processing (NLP) en vergeleken we recurrent neural networks (RNN), long short-term memory (LTSM), Transformers en hun toepassingen binnen media. In dit artikel bundelen we enkele inzichten en aanbevelingen.

Klaar om je bedrijf te laten groeien en de media-industrie te transformeren? Schrijf je nog snel in voor MediaMotorEurope!

Ben je een deeptech innovator met oplossingen voor de media en creatieve sector? Schrijf je dan in voor deze laatste oproep van het coachingprogramma MediaMotorEurope! MediaMotorEurope (MME) ondersteunt Europese start-ups en scaleups om oplossingen mogelijk te maken voor de meest prangende problemen in de media-industrie. Samen met VRT Sandbox, het netwerk van Future Media Hubs en andere Europese partners biedt MediaMotorEurope je een op maat gemaakt begeleidingstraject en ecosysteem.

Schrijf je in voor STADIEM en financier jouw media-oplossing

Heb je een start-up of scale-up en werk je aan next gen media-oplossingen? Wil je je technologie integreren op de productievloer, maar ben je enkel nog op zoek naar juiste connecties en ondersteuning? Via het pilootprogramma van STADIEM kan je jouw innovatie voorstellen aan een internationaal netwerk en integreren in live producties. Je kan je nu inschrijven voor de eerste call tot en met 31 maart.

NewsTAPAS brengt het nieuws zoals jij het wil

Stel je voor dat de vorm van een artikel zich aanpast aan jouw voorkeuren. Heb je weinig tijd voor een diepgaand artikel? Lees je graag de hoofdpunten? In het huidige overaanbod aan informatie verkennen we de technologische mogelijkheden om nieuws nog beter op maat te brengen, niet alleen inhoudelijk, maar ook vormelijk. In het NewsTAPAS-project onderzoeken we hoe we eindgebruikers beter kunnen informeren door de presentatie van een nieuwsartikel aan te passen.

#FokFake: samen met jongeren nepnieuws bestrijden

Om jongeren beter te ondersteunen in hun omgang met nepnieuws sloegen start-up Raccoons Group, Arteveldehogeschool en VRT Innovatie de handen in elkaar met het initiatief #FokFake. In de week van 8 tot 12 februari organiseerden we samen met jongeren enkele events om oplossingen te bedenken die hen weerbaarder kunnen maken tegen nepnieuws. Aangezien deze oplossingen zich bevinden op het snijvlak van sectoren brachten we wetenschappers, ontwikkelaars, journalisten en politici samen.

De ‘essentie’ van verhalen vertellen met en voor burgers

Benieuwd hoe burgers de verhalen van een stad tot leven kunnen brengen? Met een overvloed aan gegevens en informatiebronnen in een stad zijn er verschillende mogelijkheden om verhalen te vertellen. In het ESSENCE-project ontwikkelden we nieuwe technologieën om verhalen fysiek te integreren in een stad waarmee we burgers kunnen betrekken in hun stedelijke uitdagingen en die van de maatschappij in het verlengde. Na twee jaar is het project afgelopen en blikken we terug op resultaten en inzichten.

Abonneer op