VRT op IBC: internationale Sandbox Hub, een virtuele radiostudio, tot live uitzenden in Ultra Wide Vision

Ultra Wide View

Dit jaar gaat IBC, dé hoogmis voor de Europese mediasector, door van 13 tot 18 september in Amsterdam. Vooral VRT Sandbox zal dit jaar vertegenwoordigd zijn met nieuws over de Sandbox Hub, het netwerk dat de Sandboxwerking op Europees niveau uitbouwt. Hier krijg je alvast een overzicht van waar je onze collega's kan terugvinden.

Internationale Sandbox Hub verwelkomt nieuwe partners en start-ups

Het Europees MediaRoad project vormt de succesvolle werking van VRT Sandbox om tot een repliceerbaar model voor andere Europese omroepen. Zo bouwt VRT samen met partners als EBU, BBC en RAI een internationaal netwerk op voor accelerators van media-innovatie: de Sandbox Hub. Op zondag 16 september kom je tijdens een MediaRoad-sessie meer te weten over het verloop van het project en de mogelijkheden die het biedt voor ondernemers, start-ups en Europese omroepen. Zo deelt een van de nieuwste partners van de Sandbox Hub zijn ervaringen met de opstart van een eigen Sandbox. Tenslotte belicht Tinkerlist het perspectief van de start-up en hoe de Hub hen helpt door te schalen in Europa.

Locatie & uren: EBU stand 10.F20, 14u00 - 15u00

 

VRT Sandbox: als intrapreneur naar IBC

VRT-collega Renaud Schoonbroodt maakt zijn debuut op IBC met start-up On-Hertz. Met de ondersteuning en begeleiding binnen het intrapreneurship traject van VRT Sandbox, ontwikkelde ondernemer Schoonbroodt LUMO, een virtuele radiostudio die uitzendingen op eender welke locatie kostenefficiënt en logistiek mogelijk maakt. On-Hertz haalde reeds de (internationale) pers door een samenwerking met Radio 2, waarin zijn mobiele radiostudio gebruikt werd voor de eerste radio-uitzending vanuit een luchtballon.

Locatie: Flanders Investment & Trade Pavillion, stand 10.F42

 

VRT Innovatie: live uitzending in Ultra Wide Vision

  • MOS2S: Het MOS2S-project richt zich enerzijds op burgerjournalistiek, waarbij het publiek via sociale media en zelfgemaakte beelden zelf deelneemt, en anderzijds op de verrijking van live evenementen door onder andere augmented reality en nieuwe technologieën.

    Op de stand van MOS2S zullen de Koreaanse partners Ultra Wide Vision (UWV) demonstreren, een innovatieve live broadcast technologie. Die maakt real-time video in panorama mogelijk met een resolutie die driemaal zo groot is als Ultra-HD (met een totaal van 12k x 2k) en een kijkhoek tot 180°. Het consortium laat een wereldprimeur zien: de making-of van de eerste live transatlantische transmissie in Ultra Wide Vision tussen Nederland en Zuid-Korea van de voetbalmatch Nederland-Peru.

    De partners uit Vlaanderen, Nederland en Turkije lichten daarnaast ook de nieuwe functionaliteiten van hun geïntegreerd platform toe, zoals een live online debat en een automatische virtuele camera op basis van player tracking en de UWV content. Centraal staat het Video Cloud platform van Kiswe dat de verschillende bronnen samenbrengt.  Daarnaast maakt de video clipping tool van de VRT het mogelijk om vlot interessante momenten van de sportwedstrijd uit verschillende bronnen te halen waarmee ze nieuwe gebruikerservaringen kunnen creëren.

Locatie: 8.F04 (Future Zone, naast NHK en BBC R&D)

Andere projecten van VRT Innovatie zijn dit jaar vertegenwoordigd op de stands van enkele partners:

  • MARCONI: Het MARCONI project wil de radiobeleving versterken door radio interactief en gepersonaliseerd te brengen en radio-uitzendingen te integreren met digitale en sociale media. Binnen het project maken we gebruik van AI, deep learning en chatbots. Meer info over het project krijg je op de stand van partner Pluxbox (Locatie: 8.D96).
     
  • HRADIO: HRadio wil de mogelijkheden van hybride technologie ten volle aanwenden voor radio. Het project zal nieuwe radiodiensten creëren voor luisterervaringen die niet gebonden zijn aan tijd en locatie, in combinatie met gepersonaliseerde en on-demand content. Op deze manier krijgt radio dezelfde interactieve kenmerken als de internetdiensten. In september gaan de eerste pilots van start en worden de uitgewerkte features van hybride radio uitgetest. Meer info over het project krijg je op de stand van partner IRT (Locatie: H8 B05).
     
  • ImmersiaTV: Het project ImmersiaTV onderzoekt nieuwe contentformats voor omnidirectionele video. Kijkers krijgen een unieke audiovisuele ervaring op zowel traditionele tv, tablets als VR-brillen. Voor een piloot rond visual radio livestreamde ImmersiaTV vanuit de MNM-studio met een multicam 360° video setup. Zo kon de kijker het standpunt van de regisseur innemen en zien hoe de DJ radio maakt. Voor de captatie in multicam werd het StudioOne-systeem van start-up Azilpix gebruikt. Je kan de demo bekijken op de Azilpix-stand op IBC.

    Locatie: Flanders Investment & Trade Pavillion, stand 10.F42

 

Gerelateerde projecten
Trefwoorden