Dit was VRT Innovatie op IBC

IBC

Het team van VRT Innovatie stond dit jaar met 5 projecten op IBC, de jaarlijkse hoogmis voor de internationale mediasector te Amsterdam. Samen met partners liet de innovatieafdeling bezoekers gepersonaliseerde en interactieve radio beleven, mediatoepassingen in een smart city verkennen en de mogelijkheden van technologie voor mediatoegankelijkheid ontdekken. Een van de stands werd volledig handgetekend door designer Anne Manteleers. Een beeldverslag ontdek je hier.

Hybride en interactieve radiobelevingen

In een gehandtekende stand in de Future Zone konden IBC-bezoekers nieuwe radiobelevingen ontdekken, zowel vanuit het perspectief van een radiomaker als van een een luisteraar. Hiervoor werkten de innovatieprojecten ‘MARCONI’ en ‘HRADIO’ samen aan een bezoekerservaring die verschillende prototypes en technologieën in één beleving samenbracht.

Het team van HRADIO bouwde verschillende applicaties om het potentieel van broadcast radio, verrijkt met digitale diensten, te demonstreren. Met deze toepassingen kon je chatten met de redactie, radio-uitzendingen pauzeren en hervatten, polls beantwoorden, en een meer visuele en interactieve radiobeleving verkennen. Het project stelt haar technologie ook beschikbaar op Github.

Het MARCONI project demonstreerde het potentieel van haar technologie met een eigen radiostation op de stand. Daar kon je via het MARCONI dashboard ontdekken hoe een radiomaker ondersteund kan worden in de interactie met luisteraars, door berichten te ontvangen die ingestuurd werden via de apps van HRADIO, deze te beantwoorden en doorzoeken op relevante content, en slepen als content items naar de rundown van het radioprogramma. 

Meer over de projecten ontdek je op hradio.eu en projectmarconi.eu

Benieuwd om de stand in het echt te bekijken? Schrijf je dan in voor Media Fast Forward op 12 december in The Egg, Brussel!

Stand

marconi

HRADIO car app

HRADIO apps

Team

Mediatoegankelijkheid

Binnen het ‘Content4All’ project werkt de VRT mee aan nieuwe technologieën die meer content toegankelijk zouden kunnen maken voor de dovengemeenschap. Zo zou het mogelijk zijn om met een menselijke avatar in 3D de handelingen van een gebarentolk in een studio op afstand vast te leggen. Samen met de projecten ‘ImAc’ en ‘EasyTV’ bracht Content4All een stand rond mediatoegankelijkheid naar IBC. 

Meer over het project ontdek je op content4all-project.eu

Content4All

Content4All

Media in een smart city

Binnen het 'FLAME' project werkte de VRT mee aan de ontwikkeling van een smart city platform, om zo te kunnen experimenteren met mediatoepassingen in de stad. Op de stand van FLAME op IBC kon je een visualisatie van een toekomstige smart city terugvinden, met de verschillende mogelijkheden voor media.

Meer over het project ontdek je op ict-flame.eu/flame/
 

Flame

Flame

Flame

Internationaal innoveren met start-ups

VRT Innovatie bracht met de Sandbox Hub, deel van het MediaRoad project, en VRT Sandbox ook ondernemerschap naar IBC. Aan de stand van EBU en tijdens een panelgesprek gaf projectleider Sarah Geeroms een presentatie over de Sandbox Hub, een internationaal netwerk dat intussen bestaat uit 17 mediaorganisaties.

Daarnaast waren ook NowMax en On-Hertz aanwezig met een eigen stand op IBC. Beide start-ups ontwikkelden hun technologie en begonnen hun onderneming onder de vlag van VRT Sandbox. Start-up On-Hertz mocht zelfs de tweede Sandbox prijs ontvangen van het MediaRoad project, dat hiermee prestaties op vlak van innovatie binnen de Sandbox Hub wil erkennen. 

Sarah Geeroms
Projectleider Sarah Geeroms - Sandbox Hub
Renaud
Founder Renaud Schoonbroodt - On-Hertz 

 

 

Gerelateerde projecten