VRT en EDI lanceren nieuwe big data uitdagingen voor start-ups en kmo’s

VRT en EDI lanceren nieuwe big data uitdagingen

Het Europese project EDI lanceert samen met VRT voor een derde jaar op rij een nieuwe golf aan uitdagingen. EDI is een fonds van in totaal 5 miljoen euro om de data-economie in Europa aan te moedigen. 80 start-ups en kmo's hebben al deelgenomen aan het programma, dat gedurende 8 maanden groeimogelijkheden geeft, waaronder een financiering tot wel 100.000 euro. 

 

Wat is EDI?

EDI staat voor European Data Incubator. Het is een incubatieprogramma van 20 Europese partners dat start-ups en kmo's rond data wil laten groeien. Daarvoor biedt EDI elk jaar verschillende uitdagingen aan van Europese organisaties in diverse sectoren. De oproep dit jaar is al de derde op rij. Met de nodige financiering en een coach, begeleidt EDI de start-ups gedurende 8 maanden doorheen 3 groeifases. Tijdens die periode mogen ze deelnemen aan verschillende workshops en trainingen, maken ze kennis met andere Europese big data start-ups en krijgen ze toegang tot de nodige tools en datasets om hun product of service te verbeteren. 

 

De uitdagingen van VRT

De uitdagingen van VRT

Tot 17 juni kan je als start-up of kmo zelf een uitdaging indienen, of een van de nieuwe uitdagingen van VRT aangaan:

  • Automatisch opknippen van nieuws en media
    VRT maakt op dagelijkse basis zeer veel content. Dat gaat van radioprogramma's tot nieuwsberichten en video’s. De uitdaging is om deze inhoud makkelijk vindbaar en toegankelijk te maken voor zowel onze gebruikers als onze medewerkers. Het opknippen en indelen van onze journaals en andere programma's wordt vaak gedaan op basis van het thema van de inhoud. Op die manier kunnen onze medewerkers sneller interessante en relevante stukken terugvinden om later te gebruiken op bijvoorbeeld sociale media, video on demand zoals VRT NU of podcasts. Vaak koppelen we metadata aan de inhoud om zo een indeling te maken. VRT zoekt partners om dit proces zoveel mogelijk te automatiseren.
     

  • Gezichts- en geslachtsherkenning op basis van videobeelden
    Door de grote hoeveelheid aan media die VRT op dagelijkse basis maakt, is het een uitdaging om al die inhoud juist en efficiënt te labelen. Labels kunnen gaan van de naam van het programma of het genre, tot gedetailleerde informatie die je alleen kan vinden door de inhoud te bekijken. Onze nieuwsredactie is op zoek naar een partner die automatisch personen kan herkennen in videofragmenten, en kan meten hoe lang ze in beeld waren. Door de automatische herkenning van deze personen en hun kenmerken zoals geslacht, leeftijd en etniciteit kan de VRT op haar beurt dan zorgen voor een balans onder de experts die worden uitgenodigd voor onze programma's.

 

Ben je een start-up of kmo die werkt rond big data? Geïnteresseerd om een uitdaging aan te gaan en te groeien als bedrijf? Schrijf je dan hier in voor 17 juni.  

Meer info over het project en de uitdagingen kan je vinden op edincubator.eu.

Gerelateerde projecten