VRT daagt start-ups en kmo’s in big data uit voor Europees project

EDI

Voor een Europees project gaat de VRT mee op zoek naar 50 start-ups en kmo’s die een big data uitdaging willen aangaan. Geïnteresseerden maken kans op een financiering tot wel 100.000 euro. Het project, EDI genaamd, heeft een fonds van in totaal 5 miljoen euro om de data-economie in Europa aan te moedigen.

EDI, de European Data Incubator

workshop

EDI is een incubatieprogramma van 20 Europese partners, waaronder de VRT, dat start-ups en KMO’s rond data wil laten groeien. Daarvoor biedt EDI verschillende uitdagingen aan van Europese organisaties in diverse sectoren.  Met de nodige financiering en een coach, begeleidt EDI de start-ups gedurende 8 maanden doorheen 3 groeifases. Tijdens die periode mogen ze deelnemen aan verschillende workshops en trainingen, maken ze kennis met andere Europese big data start-ups, en krijgen ze toegang tot de nodige tools en datasets om hun product of service te kunnen verbeteren.

De uitdaging van VRT

Tot 19 juni kan je als start-up of KMO ervoor kiezen om zelf een uitdaging in te dienen, al dan niet met een gedeeltelijke dataset van EDI, of een bestaande uitdaging aan te gaan. Als een van de projectpartners heeft de VRT zelf twee uitdagingen omschreven:

  • Automatisch taggen van nieuwsberichten
    VRT NWS stuurt dagelijks ongeveer honderd nieuwsberichten uit, waarvan de meeste in het Nederlands. Deze verhalen worden onderverdeeld in brede categorieën. Voor verschillende doeleinden, zoals aanbevelingen en archivering, wordt metadata echter noodzakelijk. De uitdaging bestaat erin om een systeem te ontwikkelen dat betekenisvolle en gedetailleerde tags automatisch kan toewijzen aan nieuwsberichten, op basis van de inhoud.
     
  • Synthetische data om veilig te delen met derde partijen
    VRT optimaliseert haar onlinediensten, onder andere door gebruik te maken van big data toepassingen.  Deze technologie wordt vaak ontwikkeld door gespecialiseerde bedrijven die om privacyredenen enkel toegang krijgen tot geanonimiseerde data. VRT kiest voor betrouwbare partners en sluit strikte contracten af over het gebruik van haar data. Toch blijft een klein risico bestaan op inbreuken. Om dit volledig uit te sluiten, wil de VRT de gedeelde datasets vervangen door synthetische data. Deze hebben grotendeels dezelfde eigenschappen als de originele data, maar bevatten geen enkele informatie over de werkelijke gebruikers. Alle gebruikers in de synthetische dataset zijn virtueel.

    Voor de ontwikkeling van een systeem dat de werkelijke data kan omzetten naar synthetische, is de VRT op zoek naar partners. De grote uitdaging bestaat erin om ervoor te zorgen dat de synthetische dataset dezelfde statistische eigenschappen heeft als de oorspronkelijke, zodat ze even goed kan gebruikt worden voor de ontwikkeling van big data software.

Ben je een start-up of kmo die werkt rond big data? Geïnteresseerd om een uitdaging aan te gaan en te groeien als bedrijf? Schrijf je dan hier in voor 19 juni.  

Meer info over het project kan je vinden op edincubator.eu.

promo

Gerelateerde projecten
Trefwoorden