Vranckx bevraagt Europeanen met mobiele “babbelbox” van VRT Innovatie

Babbelbox in Palermo, Italy

Vanaf maandag 8 april kan je “Breaking Europe” bekijken, een programma waarin Rudi Vranckx en zijn collega Yassine Atari verschillende Europese steden bezoeken en inwoners bevragen over Europese thema’s als migratie, klimaat en jongerenwerkloosheid. Hun verhalen kan je volgen op Youtube, in Het journaal en Terzake, op VRTNWS.be, Stubru.be en VRTNU.be.

Om zoveel mogelijk jonge Europeanen ter plaatse te laten vertellen en tegelijkertijd de redactie te ondersteunen met de verwerking ervan, bouwde het team van VRT Innovatie een “babbelbox”, een mobiel hokje met een innovatief videocaptatiesysteem. Deze technologie ontwikkelde VRT Innovatie binnen het Europees onderzoeksproject MOS2S-project, om meer mensen hun verhaal te laten brengen in mediaproducties en de journalistiek.

Babbelbox in Palermo

De “babbelbox”: burgerjournalistiek doorheen Europa

Met de mobiele “babbelbox”, het zogenaamde "Europinion" stemhokje, kan de Vranckx-redactie op een efficiënte manier Europeanen in hun eigen taal bevragen over belangrijke thema’s. De redactie kan zowel open als gesloten vragen stellen en antwoorden verwerken in verschillende creatieve formats. De opname van de bevraging wordt ter plaatse verwerkt en aangevuld met beschikbare metadata. Zo kan de redactie op een snelle en eenvoudige manier de gemaakte video’s importeren voor postproductie.

Screenshot editorial tool vragen beheren

De “babbelbox” is het resultaat van enkele opgedane inzichten tijdens Music for Life. Daar zocht het innovatieteam naar nieuwe concepten om zoveel mogelijk verhalen van mensen te verzamelen. Tegelijkertijd ontwikkelde ze ook nieuwe oplossingen voor de redactie om een groot aantal videomateriaal vlot te kunnen verwerken.

Content format 1

Contentformat 2

Eindpiloot van Europees project “MOS2S”

De samenwerking met Vranckx maakt deel uit van de eindpiloot van het Europees MOS2S-project rond burgerjournalistiek, geleid door VRT Innovatie. Daar definieerde het projectteam twee vragen: “Hoe kunnen we mensen ondersteunen om verhalen te delen via audiovisuele middelen?” en “Hoe kan een mediabedrijf al deze live content filteren en integreren in een productie?”. Samen met Vlaamse partners als Kiswe en Nokia Bell Labs, maar ook buitenlandse partners waaronder TNO (Nederland), ETRI (Zuid-Korea), Gerade Software (Turkije), KoçSistem (Turkije) en Newsbridge (Frankrijk), werkte het team rond innovaties op vlak van mobiele user-generated content, automatische metadata en analyses op basis van artificiële intelligentie.

Met “Breaking Europe” rondt VRT Innovatie het project na 3 jaar af en bouwde ze mee aan nieuwe technologieën om community storytelling te ondersteunen.

 

Lees hier het persbericht.

Gerelateerde projecten