Hoe MARCONI en MOS2S interactie ondersteunden tijdens Music for Life

mfl

Sinds 2006 organiseert Studio Brussel jaarlijks het benefietevenement Music for Life, een initiatief om geld in te zamelen tijdens de Warmste Week. Studio Brussel roept haar luisteraars op om acties op te zetten voor een doel dat hen nauw aan het hart ligt. Sinds 2017 kunnen deze actievoerders hun verhalen en activiteiten delen via de Warmste Week app, filmpjes opnemen met de presentatoren en live inbellen in een uitzending. Hier lees je meer over de innovaties en projecten achter Music for Life.

MARCONI en de chatbot “Flammie”

Met de Warmste Week app kunnen actievoerders zelf media maken en hun actie in beeld brengen. In 2018 heeft de afdeling van VRT Innovatie deze app nog verder verfijnd en verbeterd. Actievoerders kregen al in het startscherm van de app een tijdlijn te zien van hun eigen actie, met verschillende oproepen daaraan gekoppeld. Zo werden ze gevraagd om bij aanvang van hun actie een video te maken. Daarnaast konden ze via de app ook vragen stellen aan de redactie.

Het platform dat VRT Innovatie mee ontwikkelde binnen het MARCONI-project hielp om de de workload van de radioredactie aanzienlijk te beperken; alle vragen van actievoerders via de app komen immers bij hen terecht. Samen met het redactieteam ontwikkelden VRT Innovatie en projectpartner Faktion daarom de chatbot Flammie. Die zorgde voor eerstelijnsondersteuning in de app. Enkel wanneer Flammie een vraag niet kon beantwoorden, werd deze automatisch naar het redactieteam doorgestuurd.

Daarnaast bracht VRT Innovatie ook een dertigtal iBeacons aan die signalen naar de app stuurden. Zo kon de redactie een inschatting maken van de locatie van de actievoerders op het terrein en vooral hoe ze zich verplaatsten. Door deze informatie te koppelen aan het ingezonden beeldmateriaal via de app werden de foto’s van actievoerders op het terrein zelf ook frequenter getoond.

"Hangout” met presentatoren en live inbellen in een uitzending

In het kader van het MOS2S-project ondersteunde VRT Innovatie ook de workflows in de actietent én de interactie met actievoerders die niet aanwezig konden zijn op het terrein. Met de “Hangouts”, een videochatsysteem dat volledig geïntegreerd is in de redactie- en productieflow van een programma, konden luisteraars en afwezige actievoerders zo live inbellen en hun verhaal brengen in een uitzending. In 2018 werkte het team vooral aan de stabiliteit van de toepassing en optimaliseerde het gebruik ervan voor de redactie.

Hangout

Een tweede traject omvatte de actietent op het terrein tijdens De Warmste Week. In de vorige editie konden actievoerders er interviews laten opnemen met een presentator. Deze filmpjes werden toen via een cloud-toepassing manueel door de redactie verwerkt. Nu verliep dit volledig automatisch én op het terrein zelf. Door het videomateriaal ter plaatse automatisch te verwerken, bespaarde het proces de redactie dan ook veel tijd en mankracht, zeker op een drukke dag. Hierdoor was het mogelijk om nog meer mensen een persoonlijk interview te laten opnemen. Studio Brussel kon hierdoor de interactie met de luisteraars vergroten.

Music for Life 2019

Voor de volgende editie verkent VRT Innovatie de mogelijkheden om de interactie met de actievoerders en de omgeving verder te verbeteren en verrijken met content. Daarvoor willen ze niet enkel de chatbot nog slimmer maken, maar ook de app uitbreiden door bijvoorbeeld videocontent te integreren, of polls uit te sturen. Anderzijds bekijken ze ook om de gebruikte technologieën toe te passen in andere omgevingen of toepassingen.

Gerelateerde projecten