Nieuw Google DNI project rond nieuwspersonalisatie geleid door VRT

Logo of NewsTAPAS

Een nieuw project onder leiding van VRT, genaamd NewsTAPAS, is goedgekeurd voor financiering door het Google DNI fonds. Het project wil inspelen op de rijzende vraag naar een automatisatie en personalisatie van de weergave van nieuwsberichten. Het projectteam bestaat uit een unieke samenwerking van de VRT samen met Roularta Media Group, AI service provider ML2Grow en de imec onderzoeksgroepen SMIT en IDLab. NewsTAPAS zal van start gaan 1 mei en zal anderhalf jaar duren.

Meer engagement met de lezer door inhoudelijke personalisatie

Met het huidige overaanbod aan informatie en de korte aandachtspanne van lezers wordt het steeds moeilijker om een publiek te bereiken en behouden. Bestaande aanbevelingssystemen proberen hierop een oplossing te bieden door nieuwsitems te selecteren die het beste aansluiten bij het profiel van de gebruiker. De echte uitdaging bestaat er echter in om de aandacht van de gebruiker ook te behouden en hun ervaring te optimaliseren. 

De innovatie waaraan het NewsTAPAS project zal werken is een systeem dat toelaat om ook de weergave van content automatisch aan te passen aan de noden en de context van de gebruiker. NewsTAPAS zal daarvoor tools en technologieën ontwikkelen waarmee nieuwsaanbieders automatisch de weergave van nieuwsberichten aan kunnen passen en personaliseren. Daarmee wordt rekening gehouden met het profiel van de gebruiker en de context, bijvoorbeeld het type toestel, moment van de dag, locatie en dergelijke. Zo wordt het mogelijk om de juiste template te kiezen voor het juiste publiek, en de titel, afbeelding en video thumbnail automatisch aan te passen. Hiermee kan NewsTAPAS het engagement van een lezer aanzienlijk verhogen. Het einddoel is een nieuwe redactionele workflow te bouwen, waarin je nieuwsberichten kan creëren en opsplitsen in verschillende verhaalelementen. 

De volledige lijst van goedgekeurde projecten van ronde zes van het DNI fonds kan je hier vinden.

Ook Belga News Agency heeft een goedgekeurd project in deze selectieronde. Belga wil een nieuws-bias detectieplatform bieden aan journalisten, uitgevers, informatie- en communicatieprofessionals om nieuws content te monitoren, onderzoeken, evalueren en monetariseren.

Trefwoorden