De ‘essentie’ van verhalen vertellen met en voor burgers

ESSENCE beeld

Benieuwd hoe burgers de verhalen van een stad tot leven kunnen brengen? Met een overvloed aan gegevens en informatiebronnen in een stad, zoals luchtkwaliteitsensoren, zijn er veel mogelijkheden om verhalen te vertellen. In het ESSENCE-project onderzocht VRT Innovatie samen met Nokia Bell Labs, Digitopia, Research[x]Design(KU Leuven), Sentiance, het imec City of Things team, SMIT en IDLab (imec onderzoeksgroepen aan VUB en UGent) hoe we met deze informatie en gegevens aan de slag kunnen om verhalen te brengen die burgers engageren. We ontwikkelden nieuwe technologieën om verhalen fysiek in een stad te integreren zodat  we burgers kunnen betrekken in stedelijke en maatschappelijke uitdagingen. Na twee jaar komt het project ten einde en blikken we terug op enkele inzichten en resultaten.

Temperatuur, luchtkwaliteit en mobiliteit, het zijn enkele van de vele informatiebronnen aangestuurd door sensoren in een stad. Daarnaast is er ook nog kwalitatieve data, ingestuurd door de bewoners van een stad. Binnen het ESSENCE-project ontwikkelden partners elk een technologie, van een mixed reality applicatie tot een hyperlokale chatbot, om deze verscheidenheid aan data om te zetten in één verhaal, geïntegreerd in de stad zelf. Zo wordt het mogelijk om trends op te merken en informatie te delen die relevant is op een specifieke tijd en locatie. Als er bijvoorbeeld veel burgers actief informatie vragen en delen over sluikstorten, is er een duidelijke nood om hier informatie rond te bieden.

De Storymaker, een prototype om elk verhaal te vertellen

Binnen ESSENCE ontwikkelde VRT Innovatie een technologie die het mogelijk maakt voor mediamakers om grote hoeveelheden ongekend beeldmateriaal, zoals user-generated content, eenvoudig te doorzoeken, taggen en klaarzetten voor montage of online distributie. Deze technologie, genaamd Storymaker, verzamelt input van verschillende kanalen, zoals een radio-app of een websiteformulier. Vervolgens kunnen mediamakers vlot aan de slag met de ingezonden foto’s en video’s en een verhaal vertellen dat nauw aansluit bij de leefwereld van elke Vlaming.

Tijdens de lockdown konden mensen via Eén een boodschap meegeven aan hun geliefden die ze even moesten missen. Deze “één voor allen”-actie was heel succesvol, en dat betekende ook dat er heel veel data en video's moesten verwerkt worden. De Storymaker van VRT Innovatie bood een efficiënte manier om het beeldmateriaal te doorzoeken en archiveren.

Nikolaas Dewilde, Eindredacteur Eén digitaal

Intussen maakten al verschillende VRT-merken gebruik van de Storymaker, waaronder Eén, VRT NWS en Klara. In de zomer van 2020 werd de technologie gebruikt voor een testopstelling bij Radio 2 in Antwerpen. Zo kon je aan de studio van Radio 2 in Antwerpen enkele plaatselijke schermen terugvinden met verhalen op basis van beeldmateriaal ingestuurd door buurtbewoners. Daarnaast konden voorbijgangers en bewoners ook in interactie treden met de schermen aan de hand van voetpedalen om hun mening te geven over lokale thema’s en de verhalen op de schermen mee vorm te geven. Op die manier kon de testopstelling mensen, ondanks de fysieke afstand, met elkaar verbinden door verhalen vanuit hun buurt te brengen.

Wat we leerden over verhalen in een stedelijke omgeving

  1. Allereerst, het is noodzakelijk om de context te kennen. 

De ontwikkelde technologieën van het ESSENCE-project bieden een overzicht van lokale gegevens in een stad. Hiermee heb je een duidelijk beeld van de huidige situatie en kan je gericht een verhaal vertellen. Daarnaast helpen deze technologieën ook om op de hoogte te blijven van mogelijke verhalen die relevant zijn op een bepaalde tijd en plaats. 

  1. Urban storytelling toont overeenkomsten met social media. 

Voor 'vluchtige' media zoals Instagram Stories of Snapchat moeten verhalen gebracht worden in hapklare formaten. Dit is liefst zonder geluid (bijv. ondertitels gebruiken ter vervanging) en bestaande uit één verhaallijn, aangezien mediagebruikers deze verhalen tussendoor, in zogenaamde ‘derde ruimtes’, consumeren. Een stedelijke omgeving is ook zo’n derde ruimte. 

Een andere overeenkomst met sociale mediaverhalen is de manier waarop het verhaal wordt ontdekt. Deze verhalen kom je eerder toevallig tegen. Lokaal geïntegreerde verhalen (stories-in-place) kunnen burgers zelfs aanmoedigen om langer dan normaal in een bepaalde ruimte te blijven, video's te bekijken, te interageren en zelfs deel te nemen aan sociale gesprekken. 

Net zoals bij verhalen op sociale media kan je interactief burgers betrekken in de gedeelde verhalen, door bijvoorbeeld een smartphone-applicatie te gebruiken om augmented reality te ervaren. 

  1. Hoewel het formaat van stories-in-place vergelijkbaar is met sociale media, worden ze als betrouwbaar en stabiel beschouwd. 

Dit biedt mogelijkheden om informatie te delen die uitgebreider is dan de weergave van pure data (bijvoorbeeld de temperatuur of de tijd op publieke schermen). Voor de VRT als publieke media betekent het dat het een waardevol aanknopingspunt kan zijn om een breder publiek te bereiken met (lokaal) nieuws.

Nieuwe mogelijkheden om verhalen te vinden en delen

Met de resultaten van ESSENCE gaan we verder aan de slag in het CityStory-project, waarin we op zoek gaan naar nieuwe manieren om verhalen binnen een stad te capteren en beheren. Hier breiden we de technologie van Storymaker uit zodat we naast visueel materiaal ook audio doorzoekbaar kunnen maken.

Daarnaast verkennen we de mogelijkheden om verhalen te vertellen met data in het ParCos-project. Samen met eindgebruikers bekijken we innovatieve technieken om verhalen in kwalitatieve en kwantitatieve data te ontdekken en op een aantrekkelijke en toegankelijke manier te vertellen.

ESSENCE is een imec.icon onderzoeksproject gesubsidieerd door imec en Agentschap Innoveren & Ondernemen.

Gerelateerde projecten