5 nieuwe innovatieprojecten goedgekeurd voor Europese subsidiëring!

Europese vlag

5 ingediende onderzoeksprojecten van VRT Innovatie zijn goedgekeurd voor financiering door de Europese Commissie. Om evoluties binnen de mediasector op te volgen en innovatie te stimuleren, werkt VRT samen met Europese partners aan nieuwe projecten voor een betere service en mediabeleving in de toekomst. De nieuwe projecten, met succes ingediend door VRT collega Mike Matton, zetten in op co-creatie, personalisatie, engagement en interactie.

MediaRoad

De voorbije drie jaar bouwde VRT Sandbox uit, een samenwerking waarbij startups en groeibedrijven de kans krijgen om een innovatieproject te realiseren op de werkvloer van VRT, met toegang tot haar expertise en netwerk. Met het MediaRoad project wordt de succeswerking van de Sandbox omgevormd tot een model dat gerepliceerd kan worden. Op deze manier wordt een Europees netwerk uitgebouwd en krijgen startende en groeibedrijven toegang tot de hele Europese mediamarkt.

CPN

Ieder persoon heeft zijn of haar eigen bioritme en interesses. Het idee achter dit project is om met deze informatie op elk moment van de dag nieuws op maat te brengen. Als je ’s morgens bijvoorbeeld graag nieuws over het buitenland hoort op de radio, kan je bij het thuiskomen aanvullend het nieuws bekijken dat je nog niet gezien hebt.

HRadio

Aan de ene kant bestaat er momenteel live radio, die eenzelfde stroom aan informatie en muziek biedt aan alle luisteraars, en aan de andere kant zijn er internetdiensten die volledig gepersonaliseerd zijn, zoals Spotify. Dit project onderzoekt hoe het de twee kan combineren (hybride radio). Zo kan je op het ene moment het nieuws horen en erna een liedje beluisteren van je eigen lijst op Spotify, of enkel verkeersupdates beluisteren die met jouw route te maken hebben.

MARCONI

Dit project heeft als doel de ervaring van radio te versterken en meer engagement te creëren door radio interactief en gepersonaliseerd te brengen.  Als een radiomaker een oproep doet aan zijn luisteraars om hun plannen voor de dag te delen en hij of zij 400 reacties krijgt, is het voorlopig nog niet mogelijk om deze allemaal persoonlijk een antwoord te bezorgen. Door middel van een specifiek geautomatiseerd platform kan de radiomaker bij deze interacties ondersteund worden en beter reageren op het publiek. Ook de luisteraars zullen altijd feedback krijgen, wat voor een grotere verbondenheid zorgt.

Content4All

Dit project wil content meer toegankelijk maken voor de dove gemeenschap door een geautomatiseerde vorm van gebarenondertiteling te voorzien op lange termijn.

Gerelateerde projecten