1,93 miljoen euro voor Europese start-ups en scale-ups om nieuwe mediaoplossingen te ontwikkelen

STADIEM open call

Het Europese STADIEM-project, dat gefinancierd wordt via Horizon 2020, lanceert officieel zijn tweede open oproep. Binnen het STADIEM-pilootprogramma kunnen start-ups en scale-ups samen met Europese mediaorganisaties oplossingen uitwerken op basis van de behoeften en uitdagingen van de sector. Geselecteerde partners krijgen toegang tot financiering, een internationaal netwerk en ondersteuning voor de ontwikkeling van Next Generation Media. 

Al meer dan 400 start-ups en scale-ups in de Europese mediasector waren betrokken bij de eerste open oproep van STADIEM, wat geleid heeft tot meer dan 200 aanvragen en 40 geselecteerde voorstellen. Momenteel werken 16 scale-ups samen met Europese mediaorganisaties (waaronder VRT, Roularta Media Group, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Marathon Music Group en diverse andere) om de grootste media-uitdagingen van vandaag aan te pakken, van diversiteit, over AI, VR en AR, tot toegankelijkheid.

De media verandert zo snel dat we samen met scale-ups en start-ups oplossingen willen bouwen. Dat betekent dat we moeten samenwerken in een Europese context met andere publieke en commerciële mediaspelers, en samen met andere acceleratoren die in STADIEM aanwezig zijn.

Peter De Paepe, Hoofd van VRT Sandbox

Open oproep tot 28 februari 2022

In het kader van de tweede open oproep kunnen Europese start-ups en scale-ups met relevante mediaoplossingen een aanvraag indienen en geselecteerd worden voor het STADIEM-pilootprogramma. Na selectie kunnen ze 4 fasen doorlopen, startend bij een match met corporate mediapartners, tot het testen van hun oplossing op de productievloer. Daarbovenop kunnen de geselecteerde start-ups en scale-ups tot 150.000 euro financiering krijgen om mee te innoveren. De focusgebieden van deze oproep zijn 1) contentcreatie en distributie, 2) archivering, 3) journalistiek 4.0, 4) contentverificatie en de strijd tegen desinformatie, 5) data/AI/ML/Synthetische media, 6) monetisatie, en 7) moonshots. Meer informatie over deze open oproep kan je vinden op de website van STADIEM.

Door een specifieke tijdlijn te voorzien binnen de matchfase, heeft het STADIEM-programma ons echt gepusht om te concentreren op het vinden van een partner: het trainingsbudget gaf ons toegang tot coaching waardoor we onze methodes en communicatie konden verfijnen bij het contact met potentiële partners.

Jan Spielhoff, FilmChain, scale-up van STADIEM

Het STADIEM project wordt gefinancierd door het Horizon 2020-programma van de EU, in het kader van subsidieovereenkomst nr. 957321.

Gerelateerde projecten
Trefwoorden