Providence

Waarom delen mensen nieuwsartikels en kunnen we online nieuwsconsumptie voorspellen?

Redacties helpen hun online publicatiestrategieën van nieuwscontent te optimaliseren, dat was het opzet van het onderzoeksproject Providence. Dat 'op punt stellen' gebeurde op basis van het verwachte 'viraal effect.'

Er werd een voorspellingsalgoritme ontwikkeld dat niet enkel door contentanalyse, maar ook door verklaarde en gemeten gebruikerservaringen werd gevoed.

Partners

Het vervolg: Providence+

 

Providence+ bouwt verder op de resultaten van Providence. VRT, NewsMonkey en iMinds willen middelen ontwikkelen waarmee het mogelijk is de impact van online nieuws te analyseren, te voorspellen en te verbeteren.

Het project is geselecteerd voor het Digital News Initiative Innovation Fund van Google, het initiatief van Google om innovatie te stimuleren in de journalistiek.

Het project wil een antwoord geven op vragen als ‘welke verhalen werken het best op welk platform en welk moment?’, ‘wat is de ideale strategie om nieuws te verspreiden op sociale media-kanalen en eigen platformen?’ en ‘hoe groot zal het bereik van een artikel twee uur na publicatie zijn?’

 

Blogberichten