MOS2S

EINDGEBRUIKERS WORDEN REPORTERS EN GEDEELDE BEELDEN NIEUWS

Het onderzoeksproject MOS2S staat voor Media Orchestration from Screen to Screen en is gericht op crowd journalistiek en verrijkte live evenement belevingen.

Sociale media en user-generated content worden steeds meer gebruikt bij gebeurtenissen die breaking news zijn. Mensen weten echter vaak niet wat ze precies te zien krijgen, waarom het belangrijk is en vanwaar er gestreamd wordt. Live streaming apps tonen wat nieuw is, maar niet noodzakelijk het “nieuws”. Dat wil MOS2S veranderen door van de gebruikers reporters te maken. Journalisten coachen de eindgebruikers en geven real-time feedback om kwaliteitsvolle en relevante nieuwsbeelden te verzamelen op sleutellocaties van de gebeurtenis. Via een dashboard met user-generated content, sociale media en databronnen worden gedeelde beelden en informatie slim gefilterd en in context geplaatst. Op deze manier kan de journalist een interactieve en inzichtelijke nieuwsbeleving vanuit meerdere invalshoeken creëren.

Ook voor (geplande) live evenementen is het concept van toepassing en onderzoeken we hoe beelden van aanwezigen met coaching een meerwaarde kunnen creëren. Deze verrijking kan zowel de beleving vooraf, tijdens als na het evenement omvatten.

Partners

VRT, Kiswe, Nokia Bell Labs, iMinds DSLab, Amsterdam ArenA, TNO, Inmotio, Game On, KPN, BoscH, Moovr, ETRI