Media omarmt virtual reality
In 2015 werd het duidelijk dat virtual reality een van de trends in het medialandschap zou worden. Virtual reality wordt door de industrie omarmd als een nieuwe manier om media te beleven naast de andere bestaande formats. Het is niet langer een vraag of je als broadcaster met VR werkt, maar wél wat je ermee doet. Jens Franssen maakte twee virtual reality-reportages over de situatie aan de oorlogslinies in Syrië. Hij koos een voiceover om de 360°-videobeelden aan te vullen.
VRT experimenteert al langer met virtual reality
"Ryad's war oil" en "Syria's silence" zijn voor de VRT de eerste nieuwsreportages in virtual reality. "Maar eigenlijk zijn we hier al lang mee bezig", zegt Dieter Boen, hoofd van de dienst innovatie. Hij verwijst onder meer naar experimenten in het verleden en de reportage waarbij kijkers samen met Hanne Decoutere de nieuwe studio van "Het Journaal" konden ontdekken.
"Technologisch staat alles misschien nog in zijn kinderschoenen, maar je merkt dat er enorme stappen worden gezet. Vlaanderen en Brussel staan echt in de kopgroep als het aankomt op virtual reality. Wij als VRT willen daarbij een stimulerende rol spelen."
Virtual reality is een boeiende technologie die razendsnel evolueert. Zoals bij andere innovaties bestaat de jonge industrie niet uit de traditionele bedrijven maar uit jonge digitale uitdagers.
*(VR kwam in een stroomversnelling toen Facebook het jonge bedrijf Oculus kocht voor meer dan een miljard dollar in 2014. Minder dan een jaar later maakte Google het mogelijk om 360°video’s te uploaden. Iets dat nu ook op Facebook kan.)
Er worden veel nieuwe virtual reality-toepassingen ontwikkeld of gelanceerd, maar in praktijk is VR maken nog een constante beta-ervaring. Zowel qua productie, distributie als storytelling zijn er nog meer vragen dan antwoorden. Daarom dat deze twee nieuwsreportages interessante stappen zijn voor de VRT. Geen innovatiemedewerker of start-up nerd ging aan de slag in Syrië, maar een ‘gewone’ journalist.
Een coproductie met Fisheye
Jens vond in VR een medium om een nieuwsverhaal te brengen dat hij eerder al voor radio en televisie had verteld. De vertaling naar een nieuw medium verliep gemakkelijk voor Jens, hoe hij VR moest maken was wel helemaal nieuw. Daarom werden hij en zijn cameraman Patrick Moons opgeleid door het team van Fisheye uit Wetteren. Fisheye maakte een eerste virtual reality-productie in de context van een VRT Sandbox project tijdens de Ronde van Vlaanderen in 2015. Wat toen een drietal snelle captaties waren, werden later echte journalistieke producties. Na de VRT Sandbox samenwerking groeide er een duurzame relatie tussen Fisheye en de VRT nieuwsdienst.
De opleiding duurde amper twee dagen. Voor ze aan de slag gingen met de 360°-camera’s werd er vooral veel gepraat en gekeken naar andere VR-verhalen. Nadien werden de 360°-camera’s getoond, de productietechnieken bekeken, de stitching- en montagesoftware belicht. De tweede dag maakten Jens en Patrick een testreportage onder begeleiding van de experten van Fisheye.
Jens wist heel snel wat hij wilde vertellen. Hoe hij dat zou doen was een uitdaging. Je zou kunnen zeggen dat hij back-to-the-roots ging en de reportage aanpakte als een radiojournalist. Een aantal lange opnames en een voiceover die het verhaal vertelt. Dat is op zich geen onlogische gedachte aangezien geluid en vertelkunst een erg belangrijke rol spelen in virtual reality. Maar vergis je niet. Samen met Fisheye werd er aan de postproductie gewerkt. Mag je wel knippen in VR? Maak je dan de immersiviteit kapot? Hoe moet je monteren? Welke richting wil je de kijker uitsturen? Wat als hij iets mist van de actie. Hoe kan je zo een verhaal sturen? Het proces verloopt nog moeizaam, de technologie is beta. Maar deze producties dwingen ons wel nu al een antwoord te vinden op nuttige vragen. Het helpt ons niet alleen bij andere dossiers zoals ImmersiaTV, maar zo hopen we klaar te zijn eens VR een volwassen medium is.