Habit:at

Data inzetten om de diensten van VRT beter aan te passen aan de noden, context en situatie van de kijkers en luisteraars
Met het Habit:at-project onderzoekt VRT hoe het beter tegemoet kan komen aan de mediabehoeften van de Vlaming. Door datagedreven te werken, wordt het mogelijk om een gebruiker of een groep van gebruikers media op maat aan te bieden. Habit:at houdt niet alleen rekening met de noden van de gebruiker, maar ook met de context.

Zo is het niet belangrijk te weten dat Lien iedere dag naar Het Journaal kijkt, maar weten we ook graag dat ze eerder vandaag een paar nieuwsitems bekeek op deredactie.be en dat ze in de auto al naar het radionieuws luisterde. Wanneer ze thuis komt, wil ze enkel nog de nieuwe items zien. Of we merken dat andere nieuwsgebruikers graag een dieper interview bekijken over iets dat ze eerder hoorden.

Op basis van al deze gegevens kunnen we Lien gerichte suggesties doen. Om dat te bereiken doen we onderzoek naar hoe we - zonder de privacy te schaden -  informatie kunnen vergaren, opslaan en verwerken. Testen gebeuren onder andere in de VRT videoplayer en met de nieuwsredactie.